Saturday, August 22, 2020

Ilmestyskirja on suositumpi kuin evankeliumit!

Google Trends palvelusta löytyy kiinnostavia tietoja tehdyistä Internet hauista. 

Suomalaisten kiinnostus Raamattuun kohdistuu oheisen kuvion mukaisesti enemmän Ilmestyskirjaan, kuin mihinkään evankeliumeista. Tämä on hämmentävää, sillä ovathan evankeliumit Raamatun kulmakiviä, sillä niissä kerrotaan Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Miksi suomalaiset ovat näin kiinnostuneita "lopun ajan" tapahtumista?




Friday, August 21, 2020

Paavalin kirje efesolaisille - Kristillisestä uskosta ja käyttäytymisestä

Kirje on Paavalin katsaus Kristuksen persoonaan ja seurakuntaan, Jumalan huonekuntaan, jonka kautta Jumalan viisaus ja armo ilmestyvät. Sitä on sanottu UT:n syvällisimmäksi kirjaksi, jossa selvitetään Jumalan aivoituksia ikuisuuksista ikuisuuksiin. Evankeliumin perustotuudet on tiivistetty muutamaan lyhyeen lukuun. Se on UT:n keskeinen selvitys Kristuksesta ja seurakunnasta. 

Kirjeessä on 6 lukua. Kirjeessä Paavali osoittaa, miten Jeesuksen kuolema oli alusta alkaen osa Jumalan suunnitelmaa ja että vain Jeesuksen kautta kaikki saa merkityksensä. Kirjeessä kuvataan myös, miten suunnitelmaa voidaan toteuttaa arkipäivän kristillisessä elämässä. 

Kirje jakautuu aika selkeästi kahteen osaan. Luvut 1-3 kuvaavat suhdettamme Jumalaan ja pelastustamme (Jumalan kaikkivaltius) ja luvut 4-6 kristillistä vaellustamme, oikeaa elämäntapaa, pyhitystämme ja miten vastata pelatukseen (ihmisen vastuu). 

Yleiskirje, ei suunnattu erityisesti Efesoon, eikä se ole suunnattu käsittelemään joitakin tiettyjä seurakunnan ongelmia. Kirje kiersi eri seurakunnissa, eli se mahdollisesti oli luonteeltaankin kiertokirje. Luultavasti Paavali kirjoitti kirjeen ollessaan tutkintovankeudessa Roomassa ja Tykikus vei kirjeen mukanaan Efesoon. Se on kiertokirje Aasian provinssin  seurakunnille, joista Efeso oli merkittävin. 

Efeso oli alkuseurakunnan tärkeimpiä kaupunkeja. Tiedämme Efeson seurakunnasta enemmän kuin mistään muusta alkuseurakunnan kaupungista, Apt 18-20 kertovat Efeson seurakunnasta, 1. ja 2. Timoteuskirje on kirjoitettu Timoteukselle joka tuolloin asui Efesossa, Ilm 2 sisältää kirjeen Efeson seurakunnalle, Johanneksen 1. 2. ja 3. kirje on kirjoitettu Efesossa (Johannes asui Efesossa Marian, Jeesuksen äidin kanssa). Myös Johanneksen evankeliumi on kirjoitetu Efesossa. Efesos oli alkuseurakunnan avainkaupunki. 

Efesossa oli evankeliumi otettu hyvin vastaan. Kaupunkilaiset polttivat taikakirjallisuutta  50 000 drakman arvosta (drakma on päivän palkan arvoinen hopearaha). 

Efeso oli suuri satamakaupunki (n. 300 000 asukasta) ja sijaitsi kahden valtatien risteyksessä. Siellä oli valtavan suuri temppeli (130m x 130m, 127 joonilaista marmoripylvästä), joka oli pyhitetty Diana-jumalattarelle (Kreikan tarustossa Artemis). Temppeli oli yksi antiikin 7 ihmeestä. Temppeli oli pyhitetty mustalle meteoriitille, joka oli pudonnut Efesoon. Se oli musta kiiltävä järkäle, jonka pinnalla oli muhkuroita. Turistit ostivat hopeisia meteoriitin kuvia. Demetrios johti hopeaseppiä. 

Efesossa oli myös suuri teatteri, sinne mahtui 24 000 katsojaa. 66 penkkiriviä. Rauniot ovat edelleenkin nähtävissä. Efesoksen halkaisi suuri 600m pitkä pääkatu, joka johti teatterista suoraan satamaan. "Keisari Arcadiuksen katu". Katu oli 11 m leveä ja sen reunoja valaisi 100 katulyhtyä. 


TOP 7 kohdat:

"Jo ennen maailman perustamista hän valitsi meidät Kristuksessa olemaan pyhiä ja nuhteettomia hänen edessään. Rakkaudessaan hän jo edeltä määräsi meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen kautta, oman hyvän tahtonsa mukaan, armonsa kirkkauden ylistykseksi. Tämän armon hän on lahjoittanut meille siinä Rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksi saaminen hänen armonsa rikkauden mukaan." Ef. 1:4-7


"Armosta te olette pelastettuja uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan voisi kerskailla. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä." 2:8-10


"Muistakaa sen vuoksi, että ennen te lihanne puolesta pakanat, ympärileikkaamattomat – näin teitä nimittävät ne, joita lihaan käsin tehdyn ympärileikkauksen mukaan sanotaan ympärileikatuiksi – että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta, osattomia lupauksen liitoista, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa. Mutta nyt Kristuksessa Jeesuksessa olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Hän on meidän rauhamme. Hän teki nuo molemmat ihmisryhmät yhdeksi ja purki niitä erottavan vihollisuuden muurin, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksineen. Näin hän teki, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi ja niin tekisi rauhan ja jotta hän yhdessä ruumiissa ristillä sovittaisi nuo molemmat Jumalan kanssa ja niin omassa itsessään tekisi lopun vihollisuudesta. Hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. Hänen kauttaan on meillä molemmilla pääsy yhdessä ja samassa Hengessä Isän luo. Te ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette samaa kansaa pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus." 2: 11-20 


"Pyrkikää rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys: yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin teidät on kutsuttukin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte, yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien, kaikkien kautta ja kaikissa." 4:3-6


"Älköön suustanne lähtekö mitään sopimatonta puhetta vaan ainoastaan sellaista, mikä on hyvää, tarpeellista ja rakentavaa, mieluista niille, jotka kuulevat. Älkää tehkö murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on annettu teille sinetiksi lunastuksen päivää varten. Kaikki katkeruus, kiukku, viha, huuto ja herjaaminen, kaikenlainen pahuus olkoon pois teistä. Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja hyväsydämisiä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on Kristuksessa antanut teille anteeksi." 4:29-32


"Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen toisillenne psalmein, kiitosvirsin ja hengellisin lauluin. Laulakaa ja soittakaa sydämestänne Herralle" 5:18-19


"Pukekaa yllenne Jumalan koko taisteluvarustus voidaksenne kestää Paholaisen juonet. Emmehän me taistele verta ja lihaa vastaan vaan hallituksia ja henkivaltoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita ja taivaan avaruuden pahoja henkiolentoja vastaan. Ottakaa sen tähden yllenne Jumalan koko taisteluvarustus, niin että voitte pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaiken suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, pukeutuneina vanhurskauden haarniskaan, ja olkoon kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumia kohtaan. Ottakaa kaikessa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki Pahan palavat nuolet. Ottakaa myös pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Tehkää tämä kaikki alituisessa rukouksessa ja anomisessa rukoillen joka hetki Hengessä." 6:11-18


Monday, August 3, 2020

Galatalaiskirje

Paavalin kirje galatalaisille on Uuden testamentin tärkeimpiä kirjeitä. Siinä Paavali julistaa kristillisen vapauden perusteet. Paavalin sanoma on selvä: Pakana-kristittyjen ei tarvitse ympärileikkauttaa itseään, eli kristitty voi olla ilman että ensin kääntyy juutalaisuuteen. 

Kristityn elämä on nykyäänkin jatkuvaa tasapainottelua toisaalta legalismin ja toisaalta liiallisen lihallisen vapauden välillä. Emme saa sortua lain orjuuteen, sillä Jeesus on täyttänyt Mooseksen lain ja vapauttanut meidän sen ikeestä. Emme pysty täyttämään lakia, emmekä saa kuvitella että omilla teoillamme voisimme ansaita mitään Jumalan tuomioistuimen edessä. Kristillinen elämä ei ole sääntökokoelman orjallista noudattamista vaan vapautta Kristuksessa. 

Toisaalta emme saa myöskään antaa omille himoillemme ja pahoille taipumuksillemme periksi. Jeesus ei ole vapauttanut meitä tekemää syntiä vaan Hän on vapauttanut meidät kristityn vapauteen, vapauteen olla tekemättä syntiä. Emme saa olla synnin orjia. 

"Koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskosta Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi uskomalla Kristukseen emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja" 2:16

"On selvää, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain avulla, sillä vanhurskas elää uskosta." 3:11

"Kristus lunasti meidät vapaiksi lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän puolestamme, sillä on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu." Näin Abrahamin siunaus tulee pakanoiden osaksi Kristuksessa Jeesuksessa, jotta me uskon kautta saisimme luvatun Hengen." 3:13-14

"Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti Poikansa, naisesta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan vapaiksi lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. Ja koska tekin olette lapsia, Jumala on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" Sinä et siis enää ole orja vaan lapsi. Mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen, Jumalan tahdosta." 4:4-7

"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." 5:1

"Kun teemme hyvää, älkäämme väsykö, sillä aikanaan saamme niittää, jos emme lannistu. Niin kauan kuin meillä siis on vielä aikaa, tehkäämme hyvää kaikille, varsinkin uskonystäville." 6:9-10

Tässä meille ohjetta:
Paavali varoittaa lihan teoista ja kehottaa elämään Hengessä: 5:19-25


Monday, July 27, 2020

Uskonpuhdistaja Martti Lutherin ajatuksia Raamatusta ja sen lukemisesta

Martti Lutherin alkuun panema uskonpuhdistus levisi ympäri Eurooppaa ja sen myötä myös lukutaito parani. Raamattu oli jo saatavana saksan kielellä, mutta latinasta tehty käännös oli puutteellinen ja puiseva. Luther käänsi Raamatun sen alkukielistä. 

Lutherin saksankielinen raamatunkäännös lukeutuu kristikunnan tärkeimpiin. Myös ennen Lutheria Raamatusta oli olemassa käännöksiä saksaksi, mutta niiden kieli oli epäyhtenäistä ja osin vaikeasti ymmärrettävää. Lutherin aikaan oli jo olemassa toistakymmentä saksankielistä raamatun osan käännöstä, sekä muutamia ranskankielisiä. John Wycliffe oli kääntänyt raamatun jo 1300-luvulla kansankielelle, englanniksi.

Luther oli jo aikaisemmin kääntänyt saksaksi muutamia Raamatun kohtia, mutta Wartburgin linnassa hän käänsi koko Uuden testamentin saksaksi ja loi samalla perustan nykysaksan kirjakielelle. 
Luther käänsi Uuden testamentin yhdessätoista viikossa vuonna 1522 ollessaan Wartburgin linnassa. 

Vaikka Lutherilla oli työryhmä apunaan, Vanhan testamentin kääntäminen kesti peräti kaksitoista vuotta. Koko saksalainen Raamattu oli valmiina vuonna 1534.

Uskonpuhdistuksen kannalta Raamatun kääntäminen oli välttämätöntä. Lutherin raamatunkäännöstyö vaikutti Saksan ulkopuolellakin. Uudet kansankieliset Raamatut käännettiin yleensä Lutherin Raamatusta. Näin teki myös Suomen Mikael Agricola. Lutherin käännöksestä tuli myös muiden protestanttisten kansankielille käännettyjen Raamattujen esikuva. Muun muassa Ruotsin uskonpuhdistaja Olaus Petri ja Suomen uskonpuhdistaja Mikael Agricola käyttivät hänen käännöstään työnsä apuna. 

Kun Lutheria kuulustellaan alkavan uskonpuhdistuksen periaatteista, Lutherin teokset asetetaan pöydälle. Häneltä kysytään, ovatko ne hänen kirjoittamiaan ja jos ovat, haluaako hän vielä perua kirjoittamastaan jotakin. Luther pyytää ensin miettimisaikaa ja kieltäytyy sen jälkeen seuraavalla tunnetuksi tulleella puheellaan perumasta mitään kirjoittamaansa:
"Ellei minua saada vakuutetuksi Raamatun todisteiden ja selvien järkisyiden avulla - paaviin ja kirkolliskokouksiin yksinään en luota, koska on tunnettua, että ne ovat monta kertaa erehtyneet ja puhuneet ristiin - niin esittämäni raamatunkohdat vakuuttavat minut. Olen sidottu Jumalan sanaan. 

Otteita Lutherin teoksista (käännöksi omia, vapaa käännös):

Se joka haluaa kuulla Jumalan puhuvan, lukekoon Raamattua.

Itse Pyhä Henki ja Jumala, kaikkeuden Luoja, on tämän kirjan kirjoittaja.

Yhtäkään Raamatun sanaa ei voi ymmärtää ilman viittausta ristiin.

Jo usean vuoden ajan, olen lukenut Raamatun läpi kahdesti joka vuosi. Jos Raamattua kuvataan suurena puuna ja sen jokaista sanaa pienenä puun lehtenä, olen ravistellut tämän puun jokaista oksaa, sillä olen halunnut tietää mikä Raamattua on ja mitä se merkitsee. (LW 54:165)

Siitä asti kun minusta tuli tohtori, siis 28 vuoden ajan olen säännöllisesti lukenut ja saarnannut Raamattua, enkä vielä ole ammentanut sitä tyhjiin, vaan löydän Raamatusta joka päivä jotakin uutta. (WA TR 5, 5193)

”Pyhien kirjoitusten laiminlyönti, jopa hengellisten johtajien toimesta, on yksi suurimmista pahuuden lähteistä maailmassa. Kaikkea muuta, taiteita tai kirjallisuutta, harjoitetaan ja harjoitetaan päivät ja yöt, eikä työllä ja aherruksella ole loppua; mutta Raamattu jätetään huomiotta, ikään kuin sitä ei tarvittaisi. Ja nekin, jotka suostuvat lukemaan sen, haluavat imeä kaiken kerralla. Maan päällä ei ole koskaan ollut taidetta tai kirjaa, jonka kaikki olisivat muka oppineet niin nopeasti kuin Raamatun kirjoituksia. Mutta Raamatun sanat eivät ole, kuten jotkut ajattelevat, pelkkää kirjallisuutta (Lesewort); vaan ne ovat elämän sanoja (Lebewort), joita ei ole tarkoitettu keinotteluun ja mielikuvitukseen, vaan elämään ja toimintaan. Miksi valittaa? Kukaan ei kiinnitä mitään huomiota meidän valitukseemme. Auttakoon Herramme Kristus meitä Pyhän Henkensä voimalla rakastamaan ja kunnioittamaan pyhää Sanaansa koko sydämestämme. Aamen.” (LW 14:46)

Jotkut pastorit ja saarnaajat ovat laiskoja. He eivät rukoile; he eivät lue; he eivät tutki Raamattua ... Kutsumuksemme kuuluu: Lue, tutki ja opiskele Raamattua. Itse asiassa et voi lukea liikaa Raamatusta; ja mitä luet huolellisesti, et voi lukea liian huolellisesti, ja mitä ymmärrät hyvin, et voi opettaa liian hyvin, ja mitä opetat hyvin, et voi elää todeksi elämässäsi liian hyvin… Paholainen… maailma… ja meidän lihamme raivoavat ja raivoavat meitä vastaan. Siksi, rakkaat herrat ja veljet, pastorit ja saarnaajat, rukoilkaa, lukekaa, opiskelkaa, olkaa ahkeria ... Tänä pahana, häpeällisenä maailmanaikana ei ole sopivaa olla laiska, nukkua ja kuorsata. ” [Mueser: saarnaaja Luther; 40-41]

”Sinun tulisi opiskella ahkerasti Jumalan sanaa eikä missään nimessä kuvitella, että jo tunnet sen. Se joka osaa lukea, ottakoon aamulla psalmin tai jonkin muun Raamatun luvun ja tutkikoon sitä hetken aikaa. Tämä on mitä minä teen. Kun nousen aamulla, rukoilen ja luen kymmenen käskyä, uskontunnustuksen ja Herran rukouksen lasten kanssa. Tämän jälkeen luen jonkun psalmeista. Teen tämän vain pitääkseni itseni hyvin perehtyneenä näihin asioihin, enkä halua antaa sellaisen ajatuksen homeen kasvaa, että tuntisin ne jo riittävän hyvin. Paholainen on vaarallisempi vihollinen kuin luulet hänen olevan. Et vielä tiedä millainen kaveri hän on ja mikä epätoivoinen roisto sinä olet. Hänen päämääränsä on saada sinut kyllästymään Raamatun lukemiseen ja tällä tavoin vetää sinut pois Raamatun ääreltä. Tämä on hänen tärkein tavoitteensa. ” (WA 32, 64f.).

Saturday, July 4, 2020

Paavalin toinen kirje korinttilaisille - Lohdutusta ahdistuneille

Toisessa kirjeessään korinttilaisille Paavali kertoo paljon omasta elämästään. Se on hyvin henkilökohtainen kirje. Paavali puolustaa kirjeessään omaa apostolin virkaansa ja varoittaa vääristä opettajista. Monet kommentaattorit pitävät lukua 5 kaikkein tärkeimpänä.

Itselleni läheisimmät 2. Kor jakeet:


  1. 1:3-10 “ lohdutuksen Jumala … ahdistuksesta …”
  2. 2: 14-17 “ … Kristuksen voittosaatossa …”
  3. 4: 7-18 aarre saviastioissa 
  4. 5: 1-10 kuoleman jälkeinen elämä 
  5. 6: 1-2 “ ...nyt on pelastuksen päivä …”
  6. 6:14-17 “ … älkää suostuko kantamaan vierasta iestä …”
  7. 9: 6-7 “... iloista antajaa Jumala rakastaa …”
  8. 10:3-5 “... sota-aseemme eivät ole lihallisia … hajotamme maahan järjen päätelmät ...”
  9. 12:1-4 “ … 14 vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen …”
  10. 12:9-10 “... minun armoni riittää sinulle … voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa …”
  11. 13:5 “Tutkikaa itseänne, oletteko uskossa. Koetelkaa itseänne ...”

Saturday, June 13, 2020

Paavalin ensimmäinen kirje korinttilaisille

Korintti oli vilkas kauppa- ja satamakaupunki, jossa moraalittomuus ja epäjumalanpalvelus rehottivat.
Paavali painottaa sitä, että yhteyden perusta on ristin sanoma. Korintissa kreikkalainen viisauden oppi on päästetty tunkeutumaan seurakuntaan. Inhimillistä viisautta on arvostettu liikaa ja se on johtanut ihmispalvontaan, hajaannukseen ja välirikkoihin. Nyt olisi jatkossa enemmän arvostettava evankeliumin totuutta.
Paavalin mukaan “puheen viisaudella” (1:17) julistettava evankeliumi on menettänyt voimansa. Evankeliumia on mahdotonta yhdistää kreikkalaiseen pakanalliseen viisausoppiin.
Paavalin tärkein “eettinen kirje” (Room oli tärkein “dogmaattinen” kirje)

  1. Puolueita ja riitoja
  2. Kristityn vaellus 5-7
  3. Kristityn vapaus 8-11
  4. Kristityn jumalanpalvelus 11-14
  5. Kuolleiden ylösnousemus 15

Top 10 lempikohtaani 1 Kor

  1. Hajaannus srk:ssa 1:11-17
  2. “Sanoma rististä on hullutusta niille, jotka joutuvat kadokseen mutta meille jotka pelastumme se on Jlan voima 1:18-25 Kristus on Jlan voima ja viisaus
  3. Kerskatkaa vain Herrassa 1:26-31 “...ei ole monta inhimillisesti viisasta…”
  4. Juoksu ja nyrkkeily 9:24-27
  5. “Se kallio oli Kristus” 10:3-4
  6. “...salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä … 10:12-13
  7. Ehtoollisen asetussanat: 11:23-26
  8. Rakkauden ylistys: 13:1-13 “niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme. Mutta suurin niistä on rakkaus. 
  9. Hengen lahjat, kielillä puhuminen/profetoiminen 12:4-11 ; 14: 1-5
  10. Tempaus: 15:51 ...mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä...

Tuesday, June 2, 2020

Roomalaiskirje

Paavalin kirje roomalaisille osoittaa selkeän ja yksinkertaisen tien henkilökohtaiseen pelastukseen:
(Room. 3:23) : "Sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta. 
...synnin palkka on kuolema... (Room. 6:23a)
...mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa,
meidän Herrassamme. (Room 6:23b)
Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä,
että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. (Room. 5:8)
Jotta voi saada synnit anteeksi, tulee uskoa ja tunnustaa, että Jeesus on Herra.
Hänen kauttaan saa pelastuksen
Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot,
että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.
Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
(Room. 10:9-10)
Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu. (Room. 10:13)"