Miikan kirjan päämäärä on varoittaa Jumalan kansaa, sekä eteläisessä Juudassa, että pohjoisessa valtiossa Israelissa, tulevasta tuomiosta ja tarjota anteeksiantoa katuville.
Miikan kirjassa on 7 lukua. Nimi Miika merkitsee: ”Kuka on kuin Herra?”
Kirja jakautuu aika selkeästi 3 osaan:
- Luvut 1-3: Rikos ja rangaistus
- Luvut 4-5: Tuleva rauha ja turva
- Luvut 6-7: Oikeus, parannuksenteko ja armo
Kaikki nämä 3 osaa alkaa sanalla ”kuulkaa” ja ne päättyvät lupaukseen.
Miika profetoi vuoden 735 eKr tienoilla (742-687 eKr) kuninkaiden Jootam, Aahas ja Hiskia aikana. Nämä olivat Juudan 10., 11. ja 12. kuningas, jokainen näistä oli edeltäjän poika. Jootam hallitsi 16 vuotta, samoin Aahas ja Hiskia oli 29 vuotta kuninkaana. Jesaja ja Miika toimivat samaan aikaan, mutta Jesaja oli yläluokkainen hovin profeetta. Miika taas oli kotoisin Mooresetista, 30km Välimereltä sisämaahan päin ja 30 km Jerusalemista lounaaseen, eli köyhältä alueelta. Miika oli siis alunperin maaseudun asukki. Hoosea toimi pohjoisen valtakunnan alueella, mutta Jesaja ja Miika pääasiassa etelässä, Juudassa. Tosin Miika profetoi sekä pohjoista Israelia, että eteläisempää Juudaa koskien. Juutalaisen perimätiedon mukaan Miika oli profeetta Jesajan oppilas. Miika oli Jesajaa nuorempi.
Kannattaa huomata, että tämä kirjan kirjoittanut profeetta Miika ei ole se samanniminen profeetta josta kerrotaan 1 Kun 22:8, jossa kyse on ”Miika Jimlan poika”. Miika Jimlan poika eli yli 100 vuotta aiemmin kuin kuin mooresetilainen Miika, joka on Miikan kirjan kirjoittaja.
Sensijaan profeetta Jeremia mainitsee Miikan:
”Juudan kuninkaan Hiskian aikana esiintyi moresetilainen profeetta Miika. Hän puhui koko Juudan kansalle näin: 'Herra Sebaot sanoo: -- Siion kynnetään pelloksi, Jerusalemista tulee rauniokumpu, ja metsä peittää temppelivuoren."Tappoivatko kuningas Hiskia ja Juudan kansa Miikan? Eikö kuningas päinvastoin pelännyt Herraa ja rukoillut häntä leppymään? Niin Herra muutti mielensä ja säästi heidät tuholta, jolla hän oli heitä uhannut.” Jer 26:18-20
Miika ennusti Jumalan tuomiota jumalattomuudesta sekä Israelille että Juudalle. Hän profetoi kansan joutumisen pakkosiirtolaisuuteen (4:10) 150 vuotta ennen kuin se tapahtui.
Miika kantoi erityisesti huolta kansan parissa vallitsevasta epäjumalanpalveluksesta, moraalittomuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Hallitsijat olivat lahjottavissa ja hengelliset auktoriteetit olivat aivan yhtä rahanahneita.
”Vääntelehdi ja voihki, tytär Siion, kuin synnyttävä nainen, sillä sinä joudut ulos kaupungista. Taivasalla sinun täytyy asua, Babyloniaan saakka sinun pitää mennä. Sieltä sinä kuitenkin pelastut, Herra vapauttaa sinut, päästää sinut vihollistesi käsistä.” 4:10
Luku 4 on suosikkini, sillä se kuvaa tulevaa Messiaanista rauhan valtakuntaa.
”Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, korkeimpana kukkuloista, ja kansat virtaavat sinne. Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me, me tahdomme kulkea hänen polkujaan, sillä Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe." Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat, hän jakaa oikeutta väkeville kansoille lähellä ja kaukana. Niin taotaan miekat auran teriksi ja keihäät vesureiksi. Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan eikä harjoittele sotataitoja. Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla. Näin on Herra Sebaot sanonut.” 4:1-4
Sama profetia löytyy myös Miikan opettajalta, eli Jesajalta, Jes 2:2-4. Tämä on tallennettu kahdesti Raamattuun, alleviivaamaan sitä miten tärkeä tämä lohdullinen lupaus on.
Israelin kansa palaa takaisin luvattuun maahan:
”Sinä päivänä, sanoo Herra, minä kokoan ontuvat, tuon yhteen hajalle joutuneet, kaikki, joita olen rangaissut. Ontuvista minä teen maani perillisiä, hajalle joutuneista väkevän kansan. Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella nyt ja aina.” 4:6-7
Messias syntyy Beetlehemissä:
”Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana.” 5:1
Jesaja profetoi tämän 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää!
Ihmeellinen profetia on myös:
”Ja sinä Karjatorni, tytär Siionin kukkula! Sinun luoksesi on tuleva, on saapuva entinen hallitus, tytär Jerusalemia vallinnut kuninkuus.” 4:8
Messiaan kerrotaan syntyvän ”karjatornissa”. Tämä on sama paikka jota kuvaa 1. Moos 35:21. Siinä Jaakob pystytti telttansa juuri saman karjatornin eli Migdalin tornin kohdalle. Tämä torni sijaitsee Beetlehemissä Jeesuksen syntymäkedon läheisyydessä ja siellä temppelin lampaita paimentavat paimenet hoitivat vastasyntyneitä karitsoja. Nämä uhrilampaiksi tarkoitetut karitsat kapaloitiin heti syntymän jälkeen varovasti jotta ne säilyisivät vahingoittumattomina ja täydellisinä uhrikaritsoina.
Oikea vaellus on tärkeämpää kuin muotomenot:
”Miellyttävätkö Herraa tuhannet pässit ja virtanaan tulviva uhriöljy? Pitäisikö minun antaa esikoiseni rikkomuksestani, oma lapseni synninteostani? -- Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.” 6:7-8
Lohdullinen kirjan lopetus:
”Jumala, onko sinun vertaistasi! Sinä annat synnit anteeksi ja jätät rankaisematta jäljelle jääneen kansasi rikkomukset. Sinä et pidä vihaa iäti, sinä olet laupias. Sinä armahdat meitä yhä, poljet syntimme jalkojesi alle. Kaikki syntimme sinä heität meren syvyyteen. Sinä osoitat uskollisuutta Jaakobille, hyvyyttä Abrahamille. Tämän olet vannoen luvannut isillemme jo muinaisina aikoina.” 7:18-20
No comments:
Post a Comment