Friday, April 29, 2022

Ilmestyskirja - Efeson seurakunta

Ilmestyskirja on Jeesuksen meille antama ilmestys (Ilm 1:1). Se ei ole siis vain ilmestys Jeesuksesta, vaan Jeesuksen itsensä saama ja meille välittämä kirja. Sen 2. ja 3. luku sisältävät Jeesuksen lähettämät 7 kirjettä eri seurakunnille.

Ensimmäisen kirjeen saa Efeson seurakunta (Ilm. 2:1-7). Efesoksessa sijaitsi Artemiksen (Diana) jumalattaren temppeli. Itse apostoli Johannes toimi seurakunnan johtajana. Johannes ja Luukas on haudatta Efesoon. Se toimi monien lähetysmatkojen tukikohtana. Paavali, Apollos, Timoteus, Akylas ja Priskilla toimivat siellä.

Nimi "Efesos" tarkoittaa: Haluttava, kauneus, täydellisyys.

Seurakuntaa kiitetään siitä, että se oli nähnyt vaivaa ja ollut uskossa kestävä. Se ei ollut antanut periksi ja oli ajanut väärät opettajat pois, mutta toisaalta seurakuntaa moititaan siitä, että se oli luopunut ensi ajan rakkaudesta. "Muista siis, mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja."

Jeesus kuvaa itsensä seurakunnan Herrana ja ylimmäisenä pappina. Kirkkohistoriallisesti Efeso kuvaa alkuseurakunnan ja apostolisen ajan ihanuutta, eli ajanjaksoa n. 30-100 jKr.

Saturday, March 5, 2022

Lopunajan tapahtumat Raamatussa

28% Raamatusta on profetiaa. Kaikki profetiat jotka ovat täyttyneet, ovat täyttyneet 100% tarkkuudella. 


Jes 46:9-10 Jumala osoittaa Hänella olevan kyvyn, jota ei ole millään muulla. Mitä Jumala tässä julistaa itsestään?


Muistakaa entisiä ikiajoista asti, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole; minä olen Jumala, eikä ole minun vertaistani. Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, kaiken, mitä tahdon, minä teen.Jes 46:9-10


Mitä tämä kertoo Jumalasta?

“Kuin kastelupuro on Herran kädessä kuninkaan sydän, hän ohjaa sen minne tahtoo.” Snl 21:1


VT:ssä on >100 profetiaa tulevasta Messiaasta. Raamatussa on 5x enemmän profetioita Jeesuksen toisesta tulemuksesta kuin hänen 1. tulemuksestaan!


Raamatun sanoma lopunajoista on lohdullinen ja toiveikas. Se antaa voimaa jaksaa vainojen ja vaikeuksien keskellä


Nykyajan media pelottelee ja uutiset ovat ahdistavia (sodat, inflaatio, ilmastonmuutos, asteroidit, pandemiat, …) Otsikot myös tahallaan tehdään pelottaviksi ja ahdistaviksi


Profetioiden toteutuminen todistaa Jumalan olemassaolon

Jes 41:21-29


Raamattu kertoo mistä olemme tulleet, miksi olemme täällä ja mihin olemme menossa! Myös viimeinen näistä on tärkeä tietää. 


  1. Sanoma on lohdullinen toivon sanoma. Lohdutus vainojen keskellä elävälle seurakunnalle. Tarkoitus ei ole synnyttää pelkoa tai traumoja. Jeesus voittaa saatanan ja hallitsee ikuisesti. 

  2. Lopullista varmuutta asioiden oikeasta järjestyksestä ei ole kellään. Kaikkiin tulkintoihin pitää suhtautua varauksella ja nöyryydellä. 

  3. Raamattua pitää selittää Raamatulla. Ilmestyskirjaa pitää lukea yhdessä muiden kirjojen kanssa: Daniel, Matt 24, Hes 38-39…. Etusijalla tulisi olla kirjaimellinen Raamatun tulkinta. 

  4. Me elämme Lopunaikoja. Ne alkoivat Jeesuksen taivaanseenastumisesta. Raamattu profetioi paljon erilaisista tulevaisuuden vaiheista, niitä on paljon vielä tulossa. On sotia, kulkutauteja, maanjäristyksiä… mutta: Maailmanloppu ei tule vielä loppumaan yli tuhanteen vuoteen. 

  5. Profetioiden tutkiminen on Jumalan tahto. “Teette hyvin kun otatte vaarin…” ; “autuas se joka lukee nämä …” Ilm 1:3


Faktat:

  • Jeesus tulee takaisin. Jeesuksen toinen tulemus. “Samalla tavalla kuin näitte hänen taivaaseen menevän…” Apt 1:11 ; Apostolisessa uskontunnustuksessa: “ja on sieltä tuleva tuomitsemaan…” Aikaa emme tiedä. Jeesus tulee “pian” (?), parempi: “äkkiarvaamatta”

  • Jeesus perustaa 1000v valtakunnan. Vasta sen jälkeen viimeinen tuomio ja luodaan uudet taivaat ja uusi maa. 6+1 luomisviikko toimii ihmiskunnan historian esikuvana (Jumalalle 1000v on kuin yksi päivä). 1000v valtakunnan perustaminen: Ilm 20:1-6

  • 1000v eri näkemyksiä: 

    • Premillenialismi: Jeesuksen toinen tulemus ennen 1000v. Tärkeä periaate: Raamattua tulee tulkita kirjaimellisesti siellä missä suinkin voi.

    • Amillenialismi: 1000v vain allegoria. Toteutuu iankaikkisuudessa. 

    • Postmillenialismi: Seurakunta evankelioi maailman 1000v valtakunnaksi

  • Jeesuksen 2. tulemuksesta eri näkemyksiä


Saturday, January 22, 2022

Nahum - Lohdutus kärsiville

 Nahumin kirjassa on vain 3 lukua. Sen päämääränä on julistaa Jumalan tuomio Assurialle ja Niniven kaupungille ja lohduttaa Juudan kansaa. Se on kirjoitettu vuonna 663 eKr tapahtuneen Teeban (Noo-Aamonin) tuhon jälkeen. Naahum mainitsee nimittäin luvussa 3 Noo-Aamonin eli Teeban tuhoutumisen. Teeba oli kaupungin Egyptissä, edelllisessä maailmanmahdissa jonka Assyria oli valloittanut 51 vuotta ennen Naahumin profetiaa. Teeban nimi nykyään on Luxor. Aivan kuten Teeba tuhoitui, samoin kävisi Ninivelle. 

Nahum oli profeetta Joelin opetuslapsi. Nahum toimi Juudan profeettana vuosina 663-612 eKr, eli Niniven kaupungin tuhoutumiseen asti. Juudassa hallitsi tuolloin paha kuningas Manasse, joka uhmasi avoimesti Jumalaa ja vainosi hänen kansaansa. Assyria teki tuolloin Juudasta yhden vasallivaltioistaan. Assyria, joka hallitsi hedelmällisen puolikuun aluetta, vaikutti pysäyttämättömältä. Sen armeija oli valloittanut pohjoisen Israelin kuningaskunnan ja aiheuttanut suurta kärsimystä eteläisen Juudan kansalle. Assyrian pahuus oli herättänyt Jumalan vihan. 

Naahum (hepr. Lohdutus). 

Kapernaum = Naahumin kaupunki. Kotoisin siis pohjoisesta, eli Galileasta. Kuoli Niinivessä, hauta siellä edelleenkin. 

Koko Naahumin kirja on profetiaa Niinivelle. 

Samanaikaisesti toiminut profeetta Sefanja ja Naahum profetoivat Niiniven tuhon, se toteutuikin 40-50 vuotta myöhemmin. Reilut 100 vuotta aiemmin Joona oli saanut nähdä Niniven tekemän parannuksen synneistään, mutta kaupunki oli vajonnut takaisin pahuuteensa. Armonaika oli kulunut umpeen,  150 vuotta Joonan jälkeen. Naahum oli Niiniven tuhon silminnäkijä. Kun Jumalan viha nousee, sitä ei enää voi sammuttaa ja perua. 

Naahumin kirjan viimeinen jae julistaa peruuttamattoman tuomion Ninivelle: ”Tuhosi on peruuttamaton, vammasi parantumaton. Kun kansat kuulevat, kuinka sinun on käynyt, kaikki lyövät ilosta käsiään yhteen. Ketä ei olisi kohdannut sinun ainainen pahuutesi?” Naahum 3:19

Ninivelle julistettu tuomio oli hyvä uutinen Juudalle ja kaikille sen alistamille kansoille. Valloittaja ei enää alistaisi niitä. 

Babylonian ja Meedian yhdistetty armeija tuhosi Niniven vuonna 612 eKr. 


Friday, January 14, 2022

Niiniveh - Tuo suuri kaupunki

 Niiniven perusti Nimrod, ensimmäinen kuningas ja despootti. Hän alisti ihmiset, aloitti epäjumalien palvelemisen ja itse väitti itseään jumalaksi. 

Kusille syntyi myös Nimrod, josta tuli ensimmäinen mahtava hallitsija maan päällä: 

Hän oli suuri metsästäjä Jumalan armosta. Siksi onkin tapana sanoa: "On kuin Nimrod, suuri metsästäjä Jumalan armosta."

Hän hallitsi aluksi Babylonia, Erekiä, Akkadia ja Kalnea Sinearin maassa.* [Erek on sama kuin Uruk, muinainen sumerilainen kaupunki, nyk. Warka. Sinear on Babylonian toinen nimi.]

Sieltä hän siirtyi Assyriaan ja rakensi Niniven, Rehobot-Irin, Kalahin

ja Resenin suuren kaupungin Niniven ja Kalahin välille. 

1. Moos 10:8-12

Sijainti Tigris-joen varrella. Kaupungin muuri yli 100km pitkä, 9m korkea. Joonan mukaan yli 120.000 asukasta. 


Joona saarnasi Ninivessä vuonna 785 ekr, eli 150 vuotta aiemmin kuin Naahum. Kotoisin Galileasta. Jumala armahti, katui ja siirsi tuomiota 150 vuotta eteenpäin. Joona oli jo aiemmin kokenut saman tilanteen: Armollisuus ei johda pysyvään parannukseen. Armo tekee pahat entistäkin pahemmiksi. Näin kävi toteen se, minkä Herra, Israelin Jumala, oli puhunut Gat-Heferistä kotoisin olevan palvelijansa Joonan, Amittain pojan, suulla.” 2 Kun 14:23-25 

Joona aloitti profeetan toimintansa noin vuonna 793 eKr ja saarnasi Ninivessä vuonna 785 ekr. Hänen palvelutyönsä päättyi 753 eKr. Israelhan joutui Assyrian vallan alle vuonna 722 ekr, eli n 30 vuotta Joonan jälkeen. 


Vuonna 722 eKr Assyria valloitti Israelin ja vei 10 sukukuntaa pakkosiirtolaisuuteen Assyriaan. 


Juudan kuningas Hiskian aikana Assyrian kuningas Sanherib yritti valloittaa Jerusalemin 701 eKr


Sotaretken päätös ja Sanheribin kuolema

Niin Herran enkeli lähti yöllä liikkeelle ja löi assyrialaisten leirissä kuoliaaksi satakahdeksankymmentäviisituhatta miestä. Kun eloon jääneet heräsivät aamulla, kaikkialla lojui ruumiita. Silloin Sanherib, Assyrian kuningas, purki leirinsä ja lähti. Hän meni takaisin maahansa ja jäi Niniveen.

2 Kun 19: 35-36 ; 2.Aik. 32:20-21 ; Jes 37:36-37

Mutta enkeli surmasi 185.000 Assyrian sotilasta

Sanheribin häviö mainitaan myös Raamatun ulkopuolisissa historiankirjoituksessa. 


 Herra ojentaa kätensä pohjoista kohti ja hävittää Assyrian, hän tekee Niniven autioksi, kuivaksi kuin aavikko.  Eläimet asettuvat sinne suurin joukoin, villieläimet laumoittain. Siilit ja huuhkajat yöpyvät sortuneitten pylväitten seassa. Oudot äänet kuuluvat ikkuna-aukoista, kynnyksillä vallitsee hävitys, setrilaudoitus on revitty irti.

 Tämä oli iloinen kaupunki, joka eli turvassa ja sanoi itsekseen: "Minä, vain minä." Kuinka autioksi se onkaan tullut, eläinten lymypaikaksi! Ohikulkijat nostavat torjuen kätensä ja viheltävät kauhistuneina. 

Sefanja 2:13-15. Ei täsmentänyt ajankohtaa. 


Sefanja ja Naahum profetoivat Niiniven tuhon, se toteutuikin muutamassa vuodessa. Armonaika oli kulunut umpeen,  150 vuotta Joonan jälkeen. Naahum oli Niiniven tuhon silminnäkijä. Kun Jumalan viha nousee, sitä ei enää voi sammuttaa ja perua. 

Viimeinen jae: ”Tuhosi on peruuttamaton, vammasi parantumaton. Kun kansat kuulevat, kuinka sinun on käynyt, kaikki lyövät ilosta käsiään yhteen. Ketä ei olisi kohdannut sinun ainainen pahuutesi?” Naahum 3:19


Naahum (hepr. Lohdutus). Kapernaum = Naahumin kaupunki. Kotoisin siis pohjoisesta, eli Galileasta. Kuoli Niinivessä, hauta siellä edelleenkin. 

Koko Naahumin kirja on profetiaa Niinivelle. 


Niinive tuhottiin 612 eKr babylonialaisten toimesta. 


Kaivettiin esiin 1820 hiekasta. Sir Austen Henry Layard niminen englantilainen oli löytäjä. 

Valitettavasti vuodesta 2010 alkaen ISIL on tuhonnut Niniven kaupungin ennallistettuja raunioita. 


Opetus:

  • Jumalan antamat profetiat toteutuvat
  • Jumala on pitkämielinen armossa, armahtavainen, lykkää tuomiota
  • Jumala on historian jumala. Kaikki on Hänen kädessään.



Saturday, January 8, 2022

Miikan kirja - Messias tulee!

Miikan kirjan päämäärä on varoittaa Jumalan kansaa, sekä eteläisessä Juudassa, että pohjoisessa valtiossa Israelissa, tulevasta tuomiosta ja tarjota anteeksiantoa katuville. 

Miikan kirjassa on 7 lukua. Nimi Miika merkitsee: ”Kuka on kuin Herra?”

Kirja jakautuu aika selkeästi 3 osaan:

  • Luvut 1-3: Rikos ja rangaistus
  • Luvut 4-5: Tuleva rauha ja turva
  • Luvut 6-7: Oikeus, parannuksenteko ja armo

Kaikki nämä 3 osaa alkaa sanalla ”kuulkaa” ja ne päättyvät lupaukseen. 


Miika profetoi vuoden 735 eKr tienoilla (742-687 eKr) kuninkaiden Jootam, Aahas ja Hiskia aikana. Nämä olivat Juudan 10., 11. ja 12. kuningas, jokainen näistä oli edeltäjän poika. Jootam hallitsi 16 vuotta, samoin Aahas ja Hiskia oli 29 vuotta kuninkaana. Jesaja ja Miika toimivat samaan aikaan, mutta Jesaja oli yläluokkainen hovin profeetta. Miika taas oli kotoisin Mooresetista, 30km Välimereltä sisämaahan päin ja 30 km Jerusalemista lounaaseen, eli köyhältä alueelta. Miika oli siis alunperin maaseudun asukki. Hoosea toimi pohjoisen valtakunnan alueella, mutta Jesaja ja Miika pääasiassa etelässä, Juudassa. Tosin Miika profetoi sekä pohjoista Israelia, että eteläisempää Juudaa koskien. Juutalaisen perimätiedon mukaan Miika oli profeetta Jesajan oppilas. Miika oli Jesajaa nuorempi. 

Kannattaa huomata, että tämä kirjan kirjoittanut profeetta Miika ei ole se samanniminen profeetta josta kerrotaan 1 Kun 22:8, jossa kyse on ”Miika Jimlan poika”.  Miika Jimlan poika eli yli 100 vuotta aiemmin kuin kuin mooresetilainen Miika, joka on Miikan kirjan kirjoittaja. 

Sensijaan profeetta Jeremia mainitsee Miikan:

Juudan kuninkaan Hiskian aikana esiintyi moresetilainen profeetta Miika. Hän puhui koko Juudan kansalle näin: 'Herra Sebaot sanoo: -- Siion kynnetään pelloksi, Jerusalemista tulee rauniokumpu, ja metsä peittää temppelivuoren."Tappoivatko kuningas Hiskia ja Juudan kansa Miikan? Eikö kuningas päinvastoin pelännyt Herraa ja rukoillut häntä leppymään? Niin Herra muutti mielensä ja säästi heidät tuholta, jolla hän oli heitä uhannut.” Jer 26:18-20

Miika ennusti Jumalan tuomiota jumalattomuudesta sekä Israelille että Juudalle. Hän profetoi kansan joutumisen pakkosiirtolaisuuteen (4:10) 150 vuotta ennen kuin se tapahtui. 

Miika kantoi erityisesti huolta kansan parissa vallitsevasta epäjumalanpalveluksesta, moraalittomuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Hallitsijat olivat lahjottavissa ja hengelliset auktoriteetit olivat aivan yhtä rahanahneita. 

Vääntelehdi ja voihki, tytär Siion, kuin synnyttävä nainen, sillä sinä joudut ulos kaupungista. Taivasalla sinun täytyy asua, Babyloniaan saakka sinun pitää mennä. Sieltä sinä kuitenkin pelastut, Herra vapauttaa sinut, päästää sinut vihollistesi käsistä.” 4:10


Luku 4 on suosikkini, sillä se kuvaa tulevaa Messiaanista rauhan valtakuntaa. 


Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, korkeimpana kukkuloista, ja kansat virtaavat sinne. Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me, me tahdomme kulkea hänen polkujaan, sillä Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe." Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat, hän jakaa oikeutta väkeville kansoille lähellä ja kaukana. Niin taotaan miekat auran teriksi ja keihäät vesureiksi. Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan eikä harjoittele sotataitoja. Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla. Näin on Herra Sebaot sanonut.” 4:1-4

Sama profetia löytyy myös Miikan opettajalta, eli Jesajalta, Jes 2:2-4. Tämä on tallennettu kahdesti Raamattuun, alleviivaamaan sitä miten tärkeä tämä lohdullinen lupaus on.  

Israelin kansa palaa takaisin luvattuun maahan:

Sinä päivänä, sanoo Herra, minä kokoan ontuvat, tuon yhteen hajalle joutuneet, kaikki, joita olen rangaissut. Ontuvista minä teen maani perillisiä, hajalle joutuneista väkevän kansan. Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella nyt ja aina.” 4:6-7


Messias syntyy Beetlehemissä:

Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana.” 5:1

Jesaja profetoi tämän 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää!


Ihmeellinen profetia on myös: 

Ja sinä Karjatorni, tytär Siionin kukkula! Sinun luoksesi on tuleva, on saapuva entinen hallitus, tytär Jerusalemia vallinnut kuninkuus.” 4:8

Messiaan kerrotaan syntyvän ”karjatornissa”. Tämä on sama paikka jota kuvaa 1. Moos 35:21. Siinä Jaakob pystytti telttansa juuri saman karjatornin eli Migdalin tornin kohdalle. Tämä torni sijaitsee Beetlehemissä Jeesuksen syntymäkedon läheisyydessä ja siellä temppelin lampaita paimentavat paimenet hoitivat vastasyntyneitä karitsoja. Nämä uhrilampaiksi tarkoitetut karitsat kapaloitiin heti syntymän jälkeen varovasti jotta ne säilyisivät vahingoittumattomina ja täydellisinä uhrikaritsoina. 


Oikea vaellus on tärkeämpää kuin muotomenot:

Miellyttävätkö Herraa tuhannet pässit ja virtanaan tulviva uhriöljy? Pitäisikö minun antaa esikoiseni rikkomuksestani, oma lapseni synninteostani? -- Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.” 6:7-8


Lohdullinen kirjan lopetus:

Jumala, onko sinun vertaistasi! Sinä annat synnit anteeksi ja jätät rankaisematta jäljelle jääneen kansasi rikkomukset. Sinä et pidä vihaa iäti, sinä olet laupias. Sinä armahdat meitä yhä, poljet syntimme jalkojesi alle. Kaikki syntimme sinä heität meren syvyyteen. Sinä osoitat uskollisuutta Jaakobille, hyvyyttä Abrahamille. Tämän olet vannoen luvannut isillemme jo muinaisina aikoina.” 7:18-20 

Saturday, January 1, 2022

Joonan kirja

 Vanhan testamentin profeetoista tunnetuimpia on Joona, joka joutui pakomatkallaan kalan vatsaan. Kirjassa on 4 lukua, joten se on nopeasti luettu. Joonan kirja kertoo profeetan pakomatkasta ja siitä miten Jumala pysäytti hänet ja käänsi hänen suuntansa. Assyrian pääkaupungin Niniven asukkaat eivät ansainneet Jumalan armoa ja Joona tiesi sen. Hän tiesi myös, että Jumala antaisi anteeksi ja siunaisi kansaa jos se tekisi parannuksen. Lopulta Joona totteli Jumalan käskyä ja saarnasi Niniven kaduilla. Kansa teki parannuksen ja säästyi tuomiolta. Joona pahastui tästä ja suuttui Jumalalle. Joona murjotti ja valitti: "Voi, Herra! Enkö minä tätä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ensiksi lähdin pakoon Tarsisiin. Minä tiesin, että sinä olet anteeksiantava ja laupias Jumala, sinä olet kärsivällinen ja sinun hyvyytesi on suuri. Sinä olet aina valmis luopumaan rangaistuksesta, jolla olet uhannut.

Jumala lopuksi nuhtelee Joonaa itsekeskeisyydestä ja selittää kirjan avainjakeessa näin: ”Enkö minä säälisi Niniveä, tuota suurta kaupunkia! Siellä on enemmän kuin satakaksikymmentätuhatta ihmistä, jotka eivät pysty edes tekemään eroa oikean ja vasemman käden välillä, ja lisäksi paljon eläimiä.

Kertomuksen ydinsanoma ei liity risteilyjen vaaroihin tai meripetojen tarkkaan lajimääritykseen. Raamattuhan ei kerro tarkemmin millainen kala Joonan nielaisi. Ehkä se oli valas, jonkinlainen jo sukupuuttoon kuollut dinosaurusten sukulainen tai mahdollisesti Jumala loi kyseisen meripedon pelkästään Joonan tapausta varten.


Erittäin tärkeää on, että Joonan kokemukset toimivat esikuvana Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Joonan kertomus kehottaa meitä myös armeliaisuuteen lähimmäisiämme kohtaan. Jumala haluaa pelastaa ja armahtaa kaikkia ihmisiä, ei vain juutalaisia. Joonan kirja todistaa, että Jumalan pelastussuunnitelma koskee koko ihmiskuntaa. Kirja myös alleviivaa Jumalan hallintavaltaa yli koko luomakunnan. Jumala hallitsee myrskyä, kalaa, kasvillisuutta ja matoja. 

Joonan kirja ilmaisee Jumalan armon suuruutta ja osoittaa, että pelastussanoma on tarkoitettu kaikille kansoille. 

Kirja on, lukua 2 lukuunottamatta, suoraa historiallista kuvausta. Kirjaa ei ole siis syytä pitää vertauksena tai keksittynä tarinana vaan todellisena historiallisena tapahtumana. 

Joona mainitaan Raamatussa useassa muussakin yhteydessä: 2 Kun 14:25, Matt 12:39-41; 16:4 ja Luuk 11:29,32

Joona aloitti profeetan toimintansa noin vuonna 793 eKr ja saarnasi Ninivessä vuonna 785 ekr. Hänen palvelutyönsä päättyi 753 eKr. Israelhan joutui Assyrian vallan alle vuonna 722 ekr, eli n 30 vuotta Joonan jälkeen. 


Miksi Joona pakeni vaikka Jumala selkeästi kehotti häntä lähtemään Niniveehen?

1) Joona ei halunnut että Israel näyttäisi jumalattomalta ja itsepäiseltä verrattuna pakanoihin, jotka nöyrtyisivät parannukseen

2) Joona ei hallunnut, että häntä syytettäisiin vääräksi profeetaksi, jos hän ennustaisi Niniven tuhoa, mutta sitten tuho ei tulisikaan kun kansa tekisi kuitenkin parannuksen. 

3) Joonan kokemus pahan kuningas Jerobeam II:n aikana: ”Hän kuitenkin palautti Israelille raja-alueen Lebo-Hamatista Kuolleeseenmereen saakka. Näin kävi toteen se, minkä Herra, Israelin Jumala, oli puhunut Gat-Heferistä kotoisin olevan palvelijansa Joonan, Amittain pojan, suulla.” 2 Kun 14:23-25 Kun Joona kutsuttiin profeetaksi, hänet lähetettiin Israelin kuningas Jerobeam II:n luo. Tämä oli pahamaineinen kuningas joka toimi väärin Herran edessä. Kun Jumala käski Joonaa menemään kuninkaan luo, Joona suhtautui siihen ensin myönteisesti ja odotti pystyvänsä käsittelemään kuninkaan pahuuden. Mutta Joona ei saanut odottamaansa sanomaa. Herra sanoi: Mene ja sano kuninkaalle, että haluan siunata häntä ja laajentaa hänen rajojaan ja tehdä hänestä suuren.” Joonan mielestä tämä oli väärä lähestymistapa. Joona ajatteli: Jos Herra siunaa pahoja ihmisiä, heistä tulee vain vieläkin pahempia. Näin myös kävi. Niinpä Joona tuli siihen tulokseen että armo ei muuta pahoja ihmisiä. Joona sanoo siis Jumalalle, että hän tietää Jumalan asiat paremmin kuin Jumala itse. Joona uskoi että Niiniven asukkaiden parannuksen teko olisi pinnallista eikä kestäisi kauaa. Joonan mielestä Jumala on liian pehmeä heidän suhteensa. Joona ei ymmärtänyt Jumalan myötätuntoa ja halua lykätä rangaistusta mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen. 


Joona ei tuntenut myötätuntoa Niniven kaupunkilaisia kohtaan. Assyria oli vihollisvaltio ja sen pääkaupungin asukkaat tunnettuja julmuudestaan ja epäjumalien palvonnasta. Silti Jumala kantoi huolta myös heidän tulevaisuudestaan. Suuri Niniven kaupunki teki parannuksen ja Jumala armahti heidät. Hurskas ja oikeaoppinen Joona ei hyväksynyt Jumalan armeliaisuutta. Hän kantoi eniten huolta risiinikasvin hyvinvoinnista ja joutui suunniltaan sen äkisti lakastuessa. Joona ei siis nähnyt ihmisiä Jumalan näkökulmasta, vaan takertui omaan itsekkääseen hyvinvointiinsa. Hän ei nähnyt ”metsää puilta” kuten sanonta kuuluu vaan keskittyi pikkuasioihin eikä olennaisen tärkeisiin laajempiin ongelmiin. Hän huolehti pienen kasvin hyvinvoinnista mutta ei ajatellut 120 000 asukkaan iankaikkista kohtaloa. 


Joonan kirja kertoo poikkeuksellisesti profeetasta itsestään ennustusten sijaan. Sanoma Ninivelle on tiiviisti yhdessä jakeessa. Joona huusi: "Enää neljäkymmentä päivää, sitten Ninive hävitetään!" 3:4

Joona oli pohjoisen kuningaskunnan Israelin profeettoja ja toimi Jerobeam II:n aikana (782-753 eKr), Elisan jälkeen, ennen Aamoksen ja Hoosean aikaa. Israel eli rauhallista vaurauden aikaa, luultavasti kansallistunnekin oli tuolloin vahva. Ninive oli pelottavan ja nousevan Assyrian viholliskansan pääkaupunki. 50 vuoden sisällä Ninivestä tulisi Assyrian suurvallan pääkaupunki. Profeetta Naahum sanoo, että Ninive oli syyllistynyt juonitteluun Herraa vastaan (Nah 1:9), puolustuskyvyttömien hyväksikäyttämiseen (Nah 2:12), julmuuksiin sodassa (Nah 2:12-13) sekä epäjumalien palvontaan, prostituutioon ja noituuteen (Nah 3:4). 

Ninive sijaitsi noin 800 kilometriä Israelista koilliseen. 

Ninive teki parannuksen Joonan saarnan ansiosta, mutta se ilmeisesti myöhemmin palasi epäjumalanpalvelukseen, sillä Ninive tuhoutui kuitenkin lähes täysin vuonna 606 eKr (tai 612 eKr). Perimätiedon mukaan Joona haudattiin Niniven lähistölle nykyiseen Mosuliin.

Ninive joutui kärsimään kahdesta ruttotautiepidemiasta vuosina 765 ja 759 eKr ja näki auringonpimennyksen vuonna 763 eKr. Nämä ehkä valmistivat niniveläisten sydämet vastaanottamaan Joonan saarnan. 


Juutalaisen perimätiedon mukaan Joona oli Sarpatin lesken poika, josta 1 Kun 17:7-24 kertoo. Lesken poika kuoli, mutta heräsi henkiin profeetta Elian rukouksen jälkeen. Perimätiedon mukaan Joonasta tuli ensin profeetta Elian ja sitten myöhemmin profeetta Elisan oppilas. Hän oli jo lapsena elävä todiste Jumalan voimasta. 

Yksi paljon pohdittu kysymys on, kuoliko Joona kun hänet heitettiin laivasta ja joutui kalan nielemäksi? Ilmeisesti on mahdollista säilyä 3 päivää elossa kalan sisuksissa, sillä historia tuntee sellaisia tapauksia. Luvun 2 teksti kuitenkin mielestäni antaa ymmärtää, että Joona todella kuoli ja joutui tuonelaan. Jumala herätti hänet kuolleista kun kala sylkäisi hänet maalle. Näin Joona on selvä esikuva Jeesuksen kuolemasta, 3 päivän haudassa ja tuonelassa olemisesta ja ylösnousemuksesta. 

Joonan nimi merkitsee: ”Kyyhkynen”

Joona asui Gat-Heferissä, joka sijaitsee muutama kilometri Nasaretista pohjoiseen :

Joona oli Amittain poika. Sana ”amittai” tarkoittaa totuutta. Joona oli siis totuuden mies. 


Jeesus todisti Joonan olevan todellinen henkilö ja hänen kertomuksensa todellista historiaa: 

Mutta Jeesus vastasi heille: »Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. Niniven asukkaat nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettavat sille tuomion. He kääntyivät, kun Joona saarnasi heille, ja tässä teillä on enemmän kuin Joona!” Matt 12:39-41

Joona ei halunnut lähteä saarnaamaan Niniveen, vaan pakeni Jumalan kutsua. Jumalalla on kuitenkin keinonsa opettaa kuuliaisuuteen. Joonan saarna sai kaupungin tekemään parannuksen minkä seurauksena Jumala peruutti tuomionsa. Kaikki voivat pelastua, jos vain aidosti tekevät parannuksen synneistään ja kääntyvät Jumalan puoleen. 


Joonan kertomus opettaa meitä keskittymään olennaiseen. Takerrumme liian usein pikkuseikkoihin ja unohdamme elämän tärkeimmät pääasiat. Hyvinvointi syntyy armeliaasta suhtautumisesta lähimmäisiin. Tärkeää on elää sovussa itsensä, lähimmäisten ja Jumalan kanssa. 

Saturday, December 11, 2021

8 faktaa Joulusta

1. Jeesuksen syntymä täytti profetiat

Profeetta Miika ennustaa: ”Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. (Miika 5:1)

Syntyminen Betlehemin kylässä ennustettiin satoja vuosia etukäteen. 

Ensimmäisenä jouluna täyttyi myös profetia paosta Egyptiin (Jes. 19.1, Hoos. 11:1) ja poikalasten surmasta. Matteus 2:17 viittaa Jeremiaan: ”Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian lausuma ennustus:

– Ramasta kuuluu huuto, itku ja kova valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole.” Jer 31:15


2. Tietäjät eivät vierailleet vastasyntyneen luona. Heidän lukumääräänsä emme tiedä.

Vain Matteus kertoo tietäjistä. Matteus kirjoitti evankeliuminsa nykyisen Syyrian alueella, ja siksi vain hänellä oli perimätietoa näistä miehistä. Kreikankielinen sana magoi eli maagi on tarkoittanut alun perin pappia Persiassa.

Matteus ei kuitenkaan ilmoita tietäjien lukumäärää. Heitä on ajateltu olevan kolme siksi, että he toivat kolme lahjaa: kultaa, mirhaa ja suitsukkeita.

Vastasyntynyt vauva ei myöskään ollut se, ketä tietäjät tulivat katsomaan. Matteus käyttää (luku 2) sanaa paidion, joka tarkoittaa lasta tai taaperoa. Jeesus olikin todennäköisemmin 1-2-vuotias tietäjien saapuessa kunnioittamaan häntä.


3. Eläimet eivät ehkä talsineetkaan Vapahtajan ympärillä

”Heillä ei ollut paikkaa majatalossa”, jouluevankeliumissa todetaan. Luukas ei kuitenkaan käytä tyypillistä sanaa majatalolle (pandeion), jota hän käyttää muissa yhteyksissä. Hän puhuu vierashuoneesta (kataluma). Jotkut tutkijat ovat päätelleet, että koska Betlehem oli Joosefin kotikylä, hänellä oli siellä sukua mutta yhdelläkään heistä ei ollut tilaa vierashuoneissa. Siksi Joosef ja Maria majoittuivat todennäköisesti talon takana eläinsuojassa. Luultavasti kuitenkin eläimet siirrettiin pois majoittujien tieltä. Eläimistä ei olekaan mainintaa Raamatussa.

Yksi teoria syntymäpaikasta on myös luola. Esimerkiksi useampi kirkkoisä määritteli Vapahtajamme syntymäpaikaksi luolan. Jaakobin, Jeesuksen veljen kirjoittamassa apokryfisessa evankeliumissa myös viitataan luolaan. Matteus myös kirjoittaa Jeesuksen syntyneen huoneessa, ja luolat olivat siihen aikaan kuin huoneita eivätkä vain tyhjiä kallioaukkoja.


4. Syntyikö Jeesus joulukuussa?

Joidenkin tutkijoiden mukaan varhaiset kristityt yhdistivät Jeesuksen syntymän juhlinnan roomalaisten Voittamattoman auringon juhlaan 25. joulukuuta. Toisten mukaan se meni taas ihan päinvastoin: kristityt viettivät ensin syntymäjuhlaa 25. päivä, mutta keisari Aurelianus, mahdollisesti vastavetona kristityille, määräsi päivän Voittamattoman auringon juhlaksi.

Juutalaisuudessa myös uskottiin profeettojen kuolleen samana päivänä, jolloin he olivat syntyneetkin. Kristityt perivät ajattelutavan juutalaisilta ja olettivat Jeesuksen paitsi kuolleen, myös siinneen Pyhästä Hengestä maaliskuun 25. päivänä. Kristityt siis laskivat lännessä Jeesuksen sikiämis- ja kuolinpäivästä yhdeksän kuukautta eteenpäin ja päättelivät syntymäpäiväksi 25. joulukuuta.


5. Jeesus syntyi 400 vuoden hiljaisuuden jälkeen

Viimeisin profeetta, jonka kautta Jumala puhui, oli Malakia. Hän eli noin 400 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Sinä aikana, kun Jumala oli hiljaa, monet israelilaiset kuvittelivat Jumalan kääntäneen selkänsä heille. Hiljaiset vuosisadat tekivätkin sanoman siitä, että Jeesus oli Messias, vieläkin ihmeellisemmäksi. Monet olivat jo menettäneet uskonsa messiaan tulemukseen. 


6. Syntyikö Jeesus vuonna 0?

Raamatussa on useita viitteitä Jeesuksen syntymävuodesta. Esimerkiksi Matteus kertoo Jeesuksen syntyneen jonkin aikaa ennen Herodeksen kuolemaa. Herodes Suuri kuoli viimeaikaisen tutkimuksen valossa 1 eKr.

Syntymäajankohta voidaan laskea myös tiedosta, että Jeesus aloitti opetustoimintansa noin 30-vuotiaana sekä tältä ajalta evankeliumeissa esiintyvistä historiallisista tapahtumista, kuten temppelin rakennusvaiheista.

Myös Luukas mainitsee Herodeksen, mutta hänen mukaansa Jeesus syntyi hieman sen jälkeen, kun keisari Augustus antoi käskyn, että koko valtakunta oli verollepantava (voidaan kääntää myös väestönlaskenta). Sen toteutuessa Kyrenius oli Syyrian maaherrana. Tämä on aiheuttanut tutkijoille päänvaivaa, sillä lähteet kertovat hänen olleen maaherrana vuosina 3–2 eKr., sekä vuosina 6–7 jKr., ei siis Herodeksen kuolin aikaan.

Toinen selitys on verollepanon kesto. Alkuperäislähteistä on saatu tietoa, että se oli vuosien prosessi. Se saatettiin siis saattaa Kyreniuksen aikana loppuun, mutta aloittaa jo aiemmin, Herodeksen aikana.


7. Joosef oli myös joulun sankari

Joosef olisi voinut rankaista ankarasti Mariaa. Maria oli teiniäiti, todennäköisesti noin 12–14-vuotias, mikä oli tavallinen ikä mennä naimisiin juutalaisessa kulttuurissa. Raskaus kihlausaikana olisi katsottu rikkovan aviolupauksen, ja siitä seurasi ankara rangaistus. Jos Joosef olisi päättänyt syyttää aviorikoksesta, Maria olisi voitu kivittää. (5. Moos. 22:21, 23-24).

Joosef valitsi armon oikeuden sijaan. Raamatun mukaan hän oli vanhurskas mies, eli hän oli uskollinen lain kirjaimelle. Suunnitelma vapauttaa Maria heidän järjestetystä avioliitostaan eroamalla tästä tarkoitti kuitenkin, että hän halusi säästää Marian julkiselta häpeältä (Matt 1:19). Joosef ei antanut omistautumisensa kääntyä lakihenkisyydeksi, ja Jumala paljasti uskomattoman suunnitelmansa hänelle (Matt 1:20).


8. Jeesus voittaa joulupukin

Joulupukki: rakastaa kilttejä lapsia, tulee kerran vuodessa, tuo paljon lahjoja mutta lahjat kuluvat ja tuottavat pettymyksiä, satuolento

Jeesus: Armahtaa syntisiä, on luonamme aina, lahjat kestävät iankaikkisuuden, oikea elävä henkilö