Friday, November 13, 2020

1. Pietarin kirje - Rohkaisua koetusten keskellä

1. Pietarin kirje on lämminhenkinen ja inhimillinen kirje. Hän antaa runsaasti käytännön neuvoja siitä, miten kristittyjen tulisi elää vaikeina aikoina, erityisesti Jeesuksen paluuta odotettaessa. Kirjeen saaneet kristityt elävät vainojen keskellä. Pietari tietää heidän tuntevan itsensä eristyneiksi ja haavoittuneiksi. He asuvat lainausmerkeissä "muukalaisina vieraassa maassa". He tuntevat itsensä erilaisiksi, sillä he ovat erilaisia. Pietari pyrkii innostamaan lukijoitaan näyllä siitä, mitä Jumala on tehnyt heidän puolestaan Kristuksessa. Pietari rohkaisee heitä tekemään sitä mikä on hyvää, olipa ulkonainen tilanne miten vaikea hyvänsä. 

Pietari tunnetaan toivon apostolina, siinä missä Paavalia on kutsuttu uskon apostoliksi ja Johannesta rakkauden apostoliksi. Pietarin nimi oli aluksi Simon joka tarkoittaa "kaislaa". Jeesus antoi hänelle uuden nimen Pietari, joka merkitsee "kallio". Pietari aloitti heikkona ja häilyväisenä miehenä, mutta Jeesus teki hänestä lujan kuin kallio. 

Sanat "kärsiä" ja "kärsimys" esiintyvät kirjeessä kokonaista 16 kertaa. Kirje on lähetetty uskoville, jotka ovat joutuneet ympäristönsä ankaran vastustuksen kohteeksi. Sen sijaan he eivät ilmeisesti ole vielä joutuneet viranomaisten vainon kohteeksi. Pietari ei kerro uskoville miten välttyä vainoilta, vaan miten kestää ne. Painopiste on siinä, että uskovat käyttäytyvät jumalisella tavalla vihamielisessä maailmassa, ei vaikeuksien välttämisessä. Niinpä kärsimys on kirjeen ydinasioita ja yksi useimmin käytettyjä sanoja siinä. Pietari haluaa myös muistuttaa lukijoitaan pelastuksesta, joka on heidän asenteensa perusta kärsimyksen suhteen ja sitten hän haluaa selittää, miten käsitellä kärsimystä. Saamme kehoitusta ajatella uskomme keskeisiä totuuksia. Niinpä Jumalan armo on avainasia niin kirjeen alussa kuin sen lopussakin. 

Kirje on lähetetty Babylonista (5:13). Tämä voi tarkoittaa todellakin Mesopotamiassa sijainnutta entisaikojen suurkaupunkia, sillä siellä Pietarin aikoihin edelleen eli juutalaisia. Nimitys voi olla tosin myös vertauskuvallinen ja tarkoittaa Roomaa. Kirje on tarkoitettu sekä juutalaisista että pakanoista koostuville seurakunnille. Kirjeessä on 5 lukua. Nostan esimerkkejä upeista kohdista vain ensimmäisestä ja viimeisestä luvusta. Nämä ovat vain esimerkkejä, sillä koko kirje on upea, joka todellakin kannattaa lukea kokonaisuudessaan. Mutta oheissa joitakin lempikohtia. 

Pietarilla on selkeä kuva Jeesuksen Kristuksen olemuksesta ja merkityksessä. Hän esittää myös selkeän kuvan kolmiyhteisestä Jumalasta. Isä, Poika ja Pyhä Henki tulevat kaikki selkeästi kuvatuiksi ja Pietari selittää mikä on kunkin jumaluuden persoonan osuus pelastustyössä:

"Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa, ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana. Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä. Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla, sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta, ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta. Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa." 1:1-12 


Veren evankeliumia, pelastusta Kristuksessa ja iankaikkisuuden toivoa Pietari julistaa seuraavassa:

"Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten, jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan." 1:17-21


Raamatun merkitystä ja arvovaltaa kuvaa Pietari näin:

"ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu." 1:24-25


Kirje loppuu upeaan ja rohkaisevaan kehotukseen. Tämän myötä toivotan teille kaikille Jumalan armoa ja siunausta jokaiseen päivään: 

"Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi, ja "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen". Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää. Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. Hänen olkoon valta aina ja iankaikkisesti! Amen." 5:6-11



No comments:

Post a Comment